BUONGIORNO!

2015-10-27@13:17:00
I lördags kväll kom vi hem från vår supermysiga lillsemester till Rom! Vi hade det SÅ BRA. Allt var fan perfekt – vi hade bra väder, vi sightseeade lagom mycket, drack massor med vin, sov ut varje dag och bara chillade omkring. Precis så som man vill ha det på en semester (eller iaf vi). Hade hört lite gott om Rom innan, men jag tyckte fan att det var ännu bättre än vad folk sagt. Älskar gamla stan-känslan som påminner en hel del om Paris. Man kan liksom bara strosa runt var som helst och det är lika fint vart man än går. Mycket bra.
 
När vi landat i onsdags var vi coola kids som gav oss på att ta lokaltåget in till stan istället för att bara hoppa in i en taxi. Älskar sånt – mycket mer spännande när man inte vet om man tagit rätt tåg eller inte osv, hehe. Eftersom vi bara reste med handbagage beslöt vi oss för att gå från tågstationen till hotellet och på vägen stannade vi och tog vår första italienska kaffe! S slog en titt i turistboken han fått av mig i födelsedagspresent med de två tillhörande hemmagjorda flygbiljetterna till Rom via Love Airlines, hehe. :D
 
Vi var framme vid hotellet på eftermiddagen någon gång så vi gav oss ut på Roms gator på dirr. Det gick en spårvagn en bit in i stan (vi bodde lite utanför, i Trastevere) så den tog vi typ jämt och sen gick vi överallt därifrån. Det här var där vi gick av spårvagnen, men jag vet inte alls vad det är för byggnad, hehe.
 
Turistmål ett: Pantheon (ett minnestempel för en massa gamla döda kända romare som kämpat för nationen, typ? Haha. Bra koll).
 
Wuthering heights! ;)
 
Efter Pantheon drog vi till Piazza Navona som var ett torg smockat med turister, konstnärer och uteserveringar.
 
Där slog vi oss ned för ett depåstopp.
 
Kärleken i mitt liv!
 
Sen traskade vi vidare och åt middag på en pastarestaurang. Efter middagen tog vi oss till Fontana di Trevi och Spanska trappan men BÅDA var under konstruktion och då snackar jag under KONSTRUKTION. Spanska trappan var helt avspärrad och Trevifontänen var tömd på vatten och hade plexiglas uppsatt runt hela sig så jag ville inte ens ta några bilder för det var så fult, haha.
 
I torsdags var det sol sol sol och 21 grader varmt. Herregud, vad vi njöt! Vi gick runt i shorts och t-shirt medan romarna gick runt i dunisar, haha. #isbjörnsskinn
 
Vi besökte Forum Romanum! Asballt tyckte jag. Kändes ju som att man hade rest tillbaka till Antiken.
 
Vi traskade och traskade.
 
Mys mys!
 
 
Efter Forum Romanum tornade Colosseum upp sig. Maffigt (men också till viss del under konstruktion, wtf liksom? Haha). Vi ställde oss i kön för att gå in men det gick så HELVETISKT sakta samtidigt som vi blev mer och mer vinsugna så vi slutade att låtsas vara de turister vi inte är och gav upp och begav oss mot La Prosciutteria som vi hade läst bra om istället.
 
Alltså vilket ställe! Här fanns det typ 15 sittplatser som man fick trängas om.
 
Vi beställde in en mixed plate med en massa olika charkisar och ostar plus lite Pata negra och det var så så gott! En riktig fullträff!
 
Efter lunchen drog vi iväg till shoppinggatorna och jag fyndade två par skor och ett par skinnbrallor som PRECIS gick ner i handbagaget. :D Efter shoppingen fick vi lov att återhämta oss lite med cocos- och limoneglass och kaffe, nom nom nom.
 
På kvällen käkade vi på ett ställe som vi hittat på Tripadvisor, La penna d'oca, som var helt okej, men inte mer än det. Vinet var som vanligt gott dock.
 
I fredags spenderade vi vår sista dag i mysiga Trastevere där vi bodde. Vi käkade charkisar och en pastalunch i solen på ett litet torg och vi satt där och njöt tills vi nästan fick solsting och fick bege oss in i skuggan, haha. Helt makalöst härligt.
 
Livet, va. <3
 
Bild på uteserveringen tagen från skuggan, haha.
 
På kvällen var vi kvar i Trastevere och käkade på en restaurang som vi hittade längs vägen, Hostaria Vecchia. Där åt vi återigen charkisar till förrätt och sen varsin fet biff till varmrätt ihop med en flaska rödvin, innan vi avslutade med att dela på en extra kladdig kladdkaka till dolce. Herre! Gott med något annat än pasta för omväxlingsskull och mycket bra köttbit!
 
Sen var det helt plötsligt dags för oss att åka hem igen och på flygresan mot Sverige fick vi klart väder och vacker utsikt över Alperna. Jag var som vanligt nu för tiden livrädd och tyckte att vi flög lågt/trodde att vi skulle flyga in i ett berg osv osv. Men vi kom hem säkert och jag kunde därmed konstatera denna resa som en av de bästa någonsin. Tack livet för det!
 
Denna vecka står tentaplugg på schemat då vi har en bautastor skatterättstentamen på 13,5 hp nästa onsdag. Den första pluggdagen idag har dock gått i uppvärmningens tecken. Jag tycker mig uppleva mig själv som fortfarande kvar i semestermode, hehe. Nu blir det dock att dra fram böckerna. Ikväll ska jag återigen träffa min mysiga terapeut och sedan är jag inbjuden på käk hemma hos Elin. Hur härligt som helst!
 
PUSS!

Kommentarer

Ny kommentar:

Namn:
Stammis? B-)

E-postadress:


Hem:


Vad har du på hjärtat? :-)


Trackback
RSS 2.0