i hörnan

2012-03-17@18:47:22


Well, hello there. Tänkte skicka ett litet hej från min lilla hörna i hallen. Här sitter jag och ugglar, målar naglarna, gör läxorna, lyssnar på musik Kajan skulle klassificera som värdelös eller när jag bara behöver lite av den där egentiden som jag inte riktigt kan leva utan. Nästan exakt två veckor har gått sen vi drog våra helvetesväskor upp för alla trappor och flyttade in i vår übermysiga lägenhet. Blandningen av att känna sig som en parisbo och att vara på semester är lite konfunderande men jag trivs som fisken i vattnet. Får redan nu lite halvpanik över tanken på att vi ”snart” ska åka hem och hjärnan glider hela tiden undermedvetet in på olika tillvägagångssätt för att kunna återvända hit snart igen men på obestämd framtid. Antagligen för att vi har så himla roligt här just nu, men det måste också vara känslan i magen som inbefinner sig bara av att ta in stämningen i den här staden. Överlag är alla så himla chillade, öppna och trevliga och folk liksom lägger märke till och ”ser” varandra, även fast man inte känner varandra, på ett sätt som man inte riktigt upplevt någon annanstans, speciellt inte i Sverige.

Den här veckan har varit galen. Det kom någon slags massiv värmebölja och slog till över hela staden och vi kunde sitta ute i t-shirt varje dag och ändå svettades vi nästan bort. Nu har det gått tillbaka ungefär till normalt igen, ca 14° på dagen. Dock verkar det kunna skifta tokmycket från dag till dag och från morgon till kväll. Vissa mornar är det typ 3° och sen på kvällen vid åtta - nio typ 18° . Dessutom är det så sjukt fuktigt här nere. När vi har tvättat tar det typ två dagar innan kläderna torkar och mitt hår blir fettigt på tre dagar istället för fem (apdrygt), men huden blir lenare istället så det kompenserar ju i alla fall lite! ;-) Skolan är asbra, mycket bättre än vad jag hade väntat mig. Hade i och för sig turen att få världens bästa och sötaste lärare dom här första veckorna men förutom det så älskar jag att dom är så himla flexibla och fokuserar på varje elevs individuella kunskap. Utvecklas man fort kan man hoppa upp till en högre nivå och hänger man inte med i tempot kan man backa och repetera. Klasserna blir därför aldrig statiska så man träffar en massa nytt folk och man kan påverka själv hur mycket man vill prioritera skolan och hur fort man vill lära sig språket. Dessutom är det en rolig blandning av nationaliteter så man lär sig en massa roligt från klasskamraterna också. Igår hade vi vår första ”teaterdag” där man ska spela upp olika sketcher UTANTILL och med en hel del improvisation. Galet läskigt men galet kul!

Ikväll ska vi ut och käka middag med Kajans klass och om vi är duktiga ikväll blir det plugg, hårfärgning och Friskisgympa imorgon igen (jag vet, vi är så jävla hurtiga)! Dock är det ännu mer töntigt att faire de l'aérobic här än vad det är hemma så sedan min klass fick reda på att vi hänger på Le gym suédois och i kombination med det älskar ESC har man fått en hel del nawwww-kommentarer och you-cheesy-little-cute-swedish-girls-blickar. ;-D Nu börjar Kajan bli lite nervös på mig (hon har börjat lära sig hur jag är), så nu måste jag göra mig iordning lite snabbt så vi inte kommer försent till middagen. ;-)

Au revoir och så-länge-puzz! :-)

Kommentarer
Postat av: JF

Åh, vad kul att du äntligen uppdaterat läget här! Det låter ju som ni har det helt underbart verkligen!! Åh, vad jag längtar till er!:) Ha det bäst! Puss <3

2012-03-18 @ 12:46:33
Postat av: Pauline

Vad underbart det låter!! Kan knappt vänta tills vi ses därborta i landet! Tyvärr har jag inte Skype, men vi får maila varandra på facebook under tiden :) Ni måste ju berätta vad som är inne på klädfronten så man inte behöver känna sig som den lantisen man är, thihi. Puss&kram! <3

2012-03-18 @ 14:13:30

Ny kommentar:

Namn:
Stammis? B-)

E-postadress:


Hem:


Vad har du på hjärtat? :-)


Trackback
RSS 2.0